Stavební zákon 183/2006 Sb.
Základní pojmy
Stavení pozemek – jedná se o část nebo soubor pozemků, který je:
- územním rozhodnutím určený a vymezený k umístění stavby;
- společným povolením, kterým je stavba umístěna a povolena;
- regulačním plánem, který určuje způsob využití pozemku k výstavbě.
Zastavěný stavební pozemek – jedná se o pozemek, který je evidován v katastru nemovitostí jako stavební parcela. Dále se může jednat o společné parcely, které jsou zpravidla oploceny, tvoří souvislý celek s obytnými a hospodářskými budovami.
Zastavěné území – je území vymezené územním plánem. Pokud obec nemá územní plán, tak zastavěným územím je zastavěná část obce vymezená k 1. září 1966 a vyznačená v mapách evidence nemovitostí.
Nezastavitelný pozemek – jedná se o pozemek, který nelze zastavět na území obce, který nemá vydaný územní plán:
- pozemek veřejné zeleně a parku sloužící k obecnému využívání;
- v intravilánu lesní pozemek nebo soubor sousedních lesních pozemků o výměře větší než 0,5 ha.
Nezastavěným územím - pozemky, které nejsou zahrnuty do zastavěného území nebo do zastavitelné plochy;
Plochy nadmístního, popřípadě republikového významu - plocha, která svým významem, rozsahem a využíváním ovlivní území více obcí, popřípadě území více krajů.
Koridor - plocha, která je vymezená pro umístění vedení dopravní a technické infrastruktury nebo opatření nestavební povahy.
Veřejná infrastruktura – pozemky, stavby, zařízení.
- dopravní infrastruktura – např. stavby pozemních komunikací, drah, vodních cest, letišť a s nimi související zařízení.
- technická infrastruktura – jedná se o vedení a stavby a s nimi provozně související zařízení., např. vodovody, vodojemy, kanalizace, ČOV, stavby ke snižování ohrožení území živelnými anebo jinými pohromami, stavby a zařízení pro nakládání s odpady, trafostanice, energetické vedení veřejná komunikační sít, elektronické komunikační zařízení.
- občanské vybavení – jedná se o stavby, zařízení a pozemky sloužící např. pro vzdělávání a výchovu, sociální služby a péči o rodinu, zdravotní služby, kulturu, veřejnou správu, ochranu obyvatel.
Veřejně prospěšná stavba – jedná se o stavbu pro veřejnou infrastrukturu, která je určena k rozvoji nebo ochraně území obce, kraje nebo státu a je vymezená ve vydané územně plánovací dokumentaci.
Veřejně prospěšné opatření – opatření nestavební povahy, které slouží ke snižování ohrožení území a k rozvoji anebo k ochraně přírodního, kulturního a archeologického dědictví vymezené ve vydané územně plánovací dokumentaci.
Pořizovatel – příslušný obecní úřad, krajský úřad, Ministerstvo pro místní rozvoj nebo Ministerstvo obrany, který pořizuje územně plánovací podklady, územně plánovací dokumentaci, vymezení zastavěného území.
Stavební podnikatel – osoba oprávněná k provozování stavebních anebo montážních prací., jako předmětu své činnosti.
Stavebník – osoba, která pro sebe žádá vydání stavebního povolení nebo ohlašuje provedení stavby, terénní úpravy nebo zařízení.
Stavební dozor – odborný dozor nad prováděním stavby svépomoci vykonávaný osobou, která má vysokoškolské vzdělání stavebního nebo architektonického směru nebo střední vzdělání stavebního směru s maturitní zkouškou a alespoň 3 roky praxe při provádění staveb.
Stavba – veškerá stavební díla, která vznikají stavební nebo montážní technologií.
Dočasná stavba – je stavba, u které stavení úřad předem omezí dobu jejího trvání.
Změna dokončené stavby je:
- nástavba, kterou se stavba zvyšuje;
- přístavba, kterou se stavba půdorysně rozšiřuje a která je vzájemně provozně propojena s dosavadní stavbou;
- stavební úprava, při které se zachovávají vnější půdorysné i výškové rozměry. Za stavební úpravu se považuje i zateplení pláště stavby.
Změnou stavby před jejím dokončením – se rozumí změna v provádění stavby oproti jejímu povolení nebo dokumentaci stavby (ověřené stavebním úřadem) nebo autorizovaným inspektorem.
Zastavěná plocha pozemku – je součtem všech zastavěných ploch jednotlivých staveb. Zastavěnou plochou se rozumí plocha ohraničená pravoúhlými průměty vnějšího líce obvodových konstrukcí všech nadzemních i podzemních podlaží do vodorovné roviny. Plochy lodžií se započítávají.
Soubor staveb – jedná se o vzájemně související stavby, jimiž se v rámci jednoho stavebního záměru uskutečňuje výstavba na souvislém území nebo za společným účelem.
Stavba hlavní – jedná se o stavbu, která určuje účel stavby ze souboru staveb.
Vedlejší stavba – stavba ze souboru staveb, která souvisí se stavbou hlavní svým účelem užívání nebo umístění a zajišťuje uživatelnost nebo doplňuje účel hlavní stavby.
Terénní úprava – jedná se o zemní práce a změny terénu, jimiž se mění vzhled prostředí nebo odtokové poměry.
Staveniště – místo, na kterém se provádí stavba nebo udržovací práce nebo místo na kterém se stavba odstraňuje.
Údržba stavby – jedná se o práce, jimiž se zabezpečuje její dobrý stavební stav za účelem prodloužení její uživatelnosti.
Působnost ve věcech územního plánování
Působnost ve věcech územního plánování vykonávají:
- orgány obcí a krajů;
- ministerstvo;
- na území vojenských újezdů Ministerstvo obrany.
Orgány obce a kraje vykonávají působnost ve věcech ve věcech územního plánování podle tohoto zákona jako působnost přenesenou, nestanoví-li zákon, že o věci rozhoduje zastupitelstvo obce nebo kraje.
Orgány obce zajišťují ochranu a rozvoj obce.
Orgány kraje zajišťují ochranu a rozvoj hodnot území kraje, přitom ale mohou zasahovat do činnosti orgánu obcí jen v zákonem stanovených přídech
Ministerstvo může zasahovat do působností orgánů krajů a obcí jen v zákonech stanovených případech, a po pouze v záležitostech týkajících se rozvoje území státu.
Pravomoci obecního úřadu s rozšířenou působností
Obecní úřad obce s rozšířenou působností jako orgán územního plánování:
- pořizuje územní plán a regulační plán pro území obce;
- pořizuje územně plánovací podklady;
- pořizuje územní plán, regulační plán a územní studii na žádost obce ve svém správním obvodu;
- pořizuje vymezení zastavěného území na žádosrt obce ve svém správním obvodu;
- vydává závazné stanovisko podle § 96b (Zákon 186/2006 Sb.), není-li příslušný krajský úřad;
- podává návrh na vložení dat do evidence územně plánovací dokumentace.
Pravomoci obecního úřadu, který je stavebním úřadem
Obecní úřad, který je stavebním úřadem:
- vydává rozhodnutí a provádí jiná opatření podle hlavy III dílů 4 a 5 Zákona 183/2006 Sb., není li dále stanoveno jinak.;
- vydává rozhodnutí, provádí jiná opatření a vykonává další činnosti podle části čtvrté;
- poskytuje informace pro pořizování územně plánovacích podkladů a územně plánovací dokumentace;
Pravomoci zastupitelstva obce
- rozhoduje o samostatné působnosti o pořízení územního plánu a regulačního plánu;
- schvaluje v samostatné působnosti zadání, případné pokyny pro zpracování návrhu územního plánu;
- vydává v samostatné působnosti územní plán;
- vydává regulační plán;
- projednává zprávu o uplatňování územního plánu.
Pravomoci orgánů kraje
Krajský úřad v přenesené působnosti:
- pořizuje zásady územního rozvoje a v zákonem stanovených případech regulační plán pro plochy a koridory nadmístího významu;
- pořizuje územně plánovací podklady;
- vydává územní rozhodnutí v zákonem stanovených případech;
- určuje stavební úřad příslušný k územnímu řízení v zákonem stanovených případech;
- vkládá data do evidence územně plánovací činnosti za svůj správní obvod.
Zastupitelstvo kraje:
- vydává v samostatné působnosti zásady územního rozvoje;
- schvaluje v samostatné působnosti zadání, případně pokyny pro zpracování návrhu zásad územního rozvoje;
- schvaluje v samostatné působnosti zprávu o uplatňování zásad územního rozvoje;
- vydává regulační plán v zákonem stanovených případech.
Rada kraje:
- uplatňuje v samostatné působnosti stanovisko k návrhu politiky územního rozvoje;
- vydává územní opatření o sanaci a územní opatření o stavební uzávěře;
- krajské úřady vykonávají státní dozor ve věcech územního plánování a stavebním řádu.
Pravomoci Ministerstva obrany
Ministerstvo obrany pro území vojenských újezdů:
- vydává územní plán a regulační plán;
- projednává územně analytické podklady a územní studie;
- podává návrh na vložení dat do evidence územně plánovací činnosti.
Újezdní úřad pro území vojenského újezdu:
- pořizuje územní lán, regulační plán a územní studii;
- pořizuje územně analytické podklady;
- poskytuje územně plánovací informace;
- připravuje návrh na vložení dat do evidence územně plánovací činnosti.
Ministerstvo
Ministerstvo je ústředním správním úřadem ve věcech územního plánování:
- a) vykonává státní dozor ve věcech územního plánování,
- b) pořizuje politiku územního rozvoje a k tomu potřebné územně plánovací podklady,
- c) vede evidenci územně plánovací činnosti.
Ministerstvo je ústředním správním úřadem ve věcech stavebního řádu:
- a) vykonává státní dozor ve věcech stavebního řádu,
- b) vede systém stavebně technické prevence,
- c) sleduje účinnost technických předpisů pro stavby a dbá o jejich rozvoj,
- d) navrhuje úpravy požadavků na stavby, jejich části, funkce, prvky a stavební výrobky a může dávat podněty k úpravě Českých technických norem nebo certifikace stavebních výrobků anebo k jiným stavebně technickým opatřením,
- e) koordinuje vzájemnou součinnost obecných, speciálních, vojenských a jiných stavebních úřadů při výkonu státní správy podle tohoto zákona,
- f) vykonává dozor nad činností autorizovaných inspektorů.
Obecné stavební úřady
Obecným stavebním úřadem je:
- a) ministerstvo, které je ústředním správním úřadem ve věcech stavebního řádu,
- b) krajský úřad,
- c) obecní úřad obce s rozšířenou působností,
- d) pověřený obecní úřad,
- e) městský a obecní úřad, který tuto působnost vykonával ke dni 31. prosince 2012.
Speciální stavební úřady
Působnost stavebního úřadu, s výjimkou pravomoci ve věcech územního rozhodování, vykonávají u
- a) staveb leteckých,
- b) staveb drah,
- c) staveb dálnic, silnic, místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací,
- d) vodních děl
orgány vykonávající státní správu na uvedených úsecích podle zvláštních právních předpisů (dále jen "speciální stavební úřady").
Vojenské a jiné stavební úřady
Újezdní úřady vykonávají působnost stavebních úřadů na území vojenských újezdů.
Působnost stavebních úřadů vykonávají dále:
- a) Ministerstvo obrany u staveb důležitých pro obranu státu mimo území vojenských újezdů, které slouží nebo mají sloužit k zajišťování obrany státu a jsou zřizovány Ministerstvem obrany nebo právnickou osobou jím zřízenou nebo založenou, a u staveb sloužících k plnění úkolů Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost,
- b) Ministerstvo vnitra u staveb pro bezpečnost státu, kterými se rozumí stavby nebo jejich části sloužící k plnění úkolů Ministerstva vnitra, organizačních složek státu zřízených Ministerstvem vnitra, Policie České republiky, Policejní akademie České republiky, Hasičského záchranného sboru České republiky, Úřadu pro zahraniční styky a informace a Bezpečnostní informační služby s výjimkou staveb nebo jejich částí převážně užívaných pro účely bytové nebo rekreační, a u staveb sloužících k plnění úkolů Národního bezpečnostního úřadu,
- c) Ministerstvo spravedlnosti u staveb pro účely Vězeňské služby a jejích organizačních jednotek,
- d) Ministerstvo průmyslu a obchodu u staveb k účelům těžby, zpracování, transportu a ukládání radioaktivních surovin na území vyhrazeném pro tyto účely, u staveb souvisejících s úložišti radioaktivních odpadů obsahujících výlučně přírodní radionuklidy a u staveb v areálu jaderného zařízení, u staveb ropovodů a produktovodů a u staveb zařízení pro přenos elektřiny, zařízení pro přepravu plynu, zařízení pro uskladňování plynu nebo výrobny elektřiny o celkovém instalovaném elektrickém výkonu 100 MW a více.
Působnost stavebních úřadů v dobývacích prostorech vykonávají obvodní báňské úřady, jde-li o stavby, které mají sloužit otvírce, přípravě a dobývání výhradních ložisek, jakož i úpravě a zušlechťování nerostů prováděných v souvislosti s jejich dobýváním, včetně staveb úložných míst pro těžební odpad, a skladů výbušnin, s výjimkou staveb náležejících do působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu podle odstavce 2 písm. d) a staveb vodních děl.
Územní plánování
Cíle územního plánování
- Vyváření podkladů pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území ve vztahu k podmínkám životního prostředí, hospodářského rozvoje, potřeb současné generace.
- Zajišťuje podklady pro udržitelný rozvoj území s cílem dosažení prospěšného souladu veřejných a soukromých zájmů na rozvoji území. Sleduje společenský a hospodářský potenciál rozvoje.
- Orgány územního plánování koordinují veřejné i soukromé záměry změn v území, výstavbu a jiné činnosti ovlivňující rozvoj území.
- Ve veřejném zájmu chrání a rozvíjí přírodní, kulturní a civilizační hodnoty území, včetně urbanistického, architektonického a archeologického dědictví.
- V nezastavěném území lze v souladu s jeho charakterem umisťovat stavby a zařízení pouze pro zemědělství, lesnictví, vodní hospodářství, těžbu nerostů, pro ochranu přírody a krajiny, pro veřejnou dopravní a technickou infrastrukturu, pro snižování ekologických a přírodních katastrof a pro odstraňování jejich důsledků. Dále zde patří také opatření a stavby, které zlepší podmínky pro účely rekreace a cestovního ruchu (cyklistické stezky, hygienická zařízení, ekologická a informační centra).
Úkoly územního plánování
- Zjišťovat a posuzovat stav území, jeho přírodní, kulturní a civilizační hodnoty.
- Stanovovat koncepci rozvoje území, včetně urbanistické koncepce s ohledem na hodnoty a podmínky území.
- Prověřovat a posuzovat potřebu změn v území, jejich přínosy, problémy, rizika s ohledem například na veřejné zdraví, životní prostředí, geologickou stavbu území, vliv na veřejnou infrastrukturu.
- Stanovovat urbanistické, architektonické a estetické požadavky na využívání a prostorové uspořádání území a na jeho změny.
- Stanovovat podmínky pro provedení změn v území.
- Stanovovat pořadí provádění změn v území (etapizaci).
- Vytvářet v území podmínky pro snižování nebezpečí ekologických a přírodních katastrof a pro odstraňování jejich důsledků, a to především přírodě blízkým způsobem.
- Vytvářet v území podmínky pro odstraňování důsledků náhlých hospodářských změn.
- Vytvářet v území podmínky pro zajištění civilní ochrany.
- Určovat nutné asanační, rekonstrukční a rekultivační zásahy do území.
- Regulovat rozsah ploch pro využívání přírodních zdrojů.
Územní studie
- Navrhuje, prověřuje a posuzuje možná řešení vybraných problémů v území, např. veřejné infrastruktury, územního systému ekologické stability,
- Pořizovatel pořizuje územní studii, v případech pokud je to uloženo územně plánovací dokumentací, z vlastního nebo jiného podnětu.
- Pořizovatel určí její obsah, rozsah, cíle a účel.
- Náklady na územní studii hradí: ten, kdo hodlá změnu v území realizovat
Územní plán
- Stanoví:
- základní koncepci rozvoje území obce,
- uspořádání krajiny a koncepci veřejné infrastruktury,
- vymezí zastavěné území, plochy a koridory.
- V územním plánu lze vymezit plochu nebo koridor, v němž je rozhodování o změnách v území podmíněno smlouvou s vlastníky pozemků a staveb, které budou dotčeny navrhovaným záměrem, jejímž obsahem musí být souhlas s tímto záměrem a souhlas s rozdělením nákladů a prospěchů spojených s jeho realizací (dále jen „dohoda o parcelaci“), zpracováním územní studie nebo vydáním regulačního plánu.
- Zpřesňuje a rozvíjí cíle a úkoly územního plánování v souladu se zásadami územního rozvoje kraje a s politikou územního rozvoje.
- Se pořizuje a vydává pro celé území obce, pro celé území hlavního města Prahy, popřípadě pro celé území vojenského újezdu.
- Územní plán je závazný pro pořízení a vydání regulačního plánu zastupitelstvem obce, pro rozhodování v území, zejména pro vydávání územních rozhodnutí.
Pořízení územního plánu
O pořízení územního plánu rozhoduje zastupitelstvo obce:
- z vlastního podnětu,
- na návrh orgánu veřejné správy,
- na návrh občana obce,
- na návrh fyzické nebo právnické osoby, která má vlastnická nebo obdobná práva k pozemku nebo stavbě na území obce,
- na návrh oprávněného investora.
Vydání územního plánu
- Pořizovatel předkládá zastupitelstvu příslušné obce návrh na vydání územního plánu s jeho odůvodněním.
- Zastupitelstvo obce vydá územní plán po ověření, že není v rozporu:
- s politikou územního rozvoje,
- s územně plánovací dokumentací vydanou krajem nebo výsledkem řešení rozporů
- se stanovisky dotčených orgánů
- se stanoviskem krajského úřadu.
- V případě, že zastupitelstvo obce nesouhlasí s předloženým návrhem územního plánu nebo s výsledky jeho projednání, vrátí předložený návrh pořizovateli se svými pokyny k úpravě a novému projednání nebo jej zamítne.
- Dojde-li ke změně nebo zrušení rozhodnutí o námitkách, je obec povinna uvést územní plán do souladu s tímto rozhodnutím.
- Část územního plánu, která v území znemožňuje realizaci záměru obsaženého v politice územního rozvoje nebo zásadách územního rozvoje, se při rozhodování nepoužije.
- Obec je povinna bez zbytečného odkladu uvést do souladu územní plán s územně plánovací dokumentací vydanou krajem a schválenou politikou územního rozvoje. Do té doby nelze rozhodovat podle částí územního plánu, které jsou v rozporu s územně plánovací dokumentací vydanou krajem nebo s politikou územního rozvoje.
Nabytí účinnosti změny územního plánu
- Změnu územního plánu a úplné znění územního plánu po této změně obec doručí veřejnou vyhláškou.
- Dnem doručení změny územního plánu a úplného znění nabývá změna účinnosti.