Konstrukce železniční trati
Ze stavebního hlediska můžeme železniční trať rozdělit na:
- Železniční spodek
- Železniční svršek
Obr. 97 Schéma konstrukce železniční trati |
Pláň železničního spodku musí být dostatečně únosná, aby bezpečně přenášela zatížení vyvolané železničním provozem a železničním svrškem.
Na stavu železničního spodku, závisí stav železničního svršku.
Konstrukce železničního svršku musí vyhovovat:
-
Dovolené hmotnosti železničních vozidel na nápravu.
- Nejvyšší dovolené rychlosti jízdy.
- Provozní intenzitě.
Z konstrukčního hlediska lze železniční trať považovat za kolejový rošt (rámová konstrukce tvořena z kolejnic a pražců) uložený na pražcovém podloží.
Pražce
V konstrukci železničního svršku slouží k roznášení provozních tlaků kolejnic do kolejového lože a na železniční pláň.
Zajišťují stálý rozchod koleje.
Podle materiálu dělíme příčné pražce na:
- Dřevěné;
- Ocelové;
- Železobetonové (z předpjatého betonu).
Obr. 98 Příčný řez železničního násypu |