Konstrukce železniční trati

Ze stavebního hlediska můžeme železniční trať rozdělit na:

  • Železniční spodek
  • Železniční svršek
Obr. 97 Schéma konstrukce železniční trati

Pláň železničního spodku musí být dostatečně únosná, aby bezpečně přenášela zatížení vyvolané železničním provozem a železničním svrškem.

Na stavu železničního spodku, závisí stav železničního svršku.

Konstrukce železničního svršku musí vyhovovat:

  • Dovolené hmotnosti železničních vozidel na nápravu.

  • Nejvyšší dovolené rychlosti jízdy.
  • Provozní intenzitě.

Z konstrukčního hlediska lze železniční trať považovat za kolejový rošt (rámová konstrukce tvořena z kolejnic a pražců) uložený na pražcovém podloží.

Pražce

V konstrukci železničního svršku slouží k roznášení provozních tlaků kolejnic do kolejového lože a na železniční pláň.

Zajišťují stálý rozchod koleje.

Podle materiálu dělíme příčné pražce na:

  • Dřevěné;
  • Ocelové;
  • Železobetonové (z předpjatého betonu).
Obr. 98 Příčný řez železničního násypu