Místní a městské kominikace
Místní komunikace – patří zde všechny přístupné a používané cestní komunikace, pro vozidla a pro chodce ve městech, vesnicích a osadách, pokud nejsou zařazeny jako průjezdové úseky do silniční sítě.
Městské komunikace – probíhají zastavěnými částmi měst, nebo k zastavění určenými částmi měst.
Obestavěné městské komunikace rozdělené na vozovku a dva zvýšené chodníky nazýváme ulicemi.
Plocha určená pro ulici je od přilehlých pozemků oddělená uličními čárami. (Uliční čáry nemusí být totožné s čárami stavebními, které určují průčelí domu).
Kategorie městských komunikací
Kategorie A – komunikace pro rychlou dopravu
Jsou vyhrazeny jen pro rychlou dopravu. Vozidla jimi pouze projíždění, nesmějí na nich parkovat. Příjezdy k přilehlým objektům a výjezdy z nich přímo na tyto komunikace jsou vyloučeny. Kolejová doprava může na nich vést jen výjimečně, a to jen ve středním pásu; odbočování kolejí v úrovni je nepřípustné.
Kategorie B – městské třídy a sběrné komunikace
Tyto komunikace slouží rychlé dopravě, ale zároveň z nich obsluhují přilehlé budovy a zařízení. Pro parkování vozidel se zřizují podél vozovek parkovací pruhy. Vedou zde linky MHD. Tramvaj má být vedena ve středním pásu, trolejbusy a autobusy mají zastávky vedle jízdních pruhů.
Kategorie C – obslužné (přístupové) komunikace
Mají umožnit příjezd a přístup ke všem stavebním pozemkům, a zařízením ve městě. Pro parkování vozidel slouží parkovací pruhy při chodnících.
Kategorie D – nemotoristické, dopravně zklidněné komunikace
Zahrnují: pěší zóny – navrhované zejména v historických jádrech měst a společensko-obchodních centrech sídlišť; obytné zóny a ulice ve stávající a nové zástavbě. Patří zde i komunikace pro cyklisty (cyklistické stezky), ulice pro pěší, chodníky, lávky, průchody apod..
Členění dopravního prostoru místních komunikací
Dopravní prostor – je to prostor nad tou částí komunikace, která slouží veřejnému dopravnímu provozu a pěším. Dělí se na hlavní dopravní prostor a přidružený.
Hlavní dopravní prostor – část dopravního prostoru vymezená volnou šířkou komunikace a je totožná s kategorijní šířkou.
Přidružený dopravní prostor – část dopravního prostoru mezi hlavním dopravním prostorem a přilehlou zástavbou.
Obr. 90 Příčné uspořádání dopravního prostoru |