Složení a konstrukce vozovek

Pro výběr vozovek slouží katalog vozovek pozemních komunikací, který umožňuje výběr shodného základního konstrukčního typu vozovky, chodníku a ostatních dopravních ploch.

Vstupní parametry pro práci s katalogem jsou:

  • dopravní zatížení, význam komunikace,
  • charakteristiky prostředí a podloží,
  • charakteristiky konstrukčních vrstev a jejich min. tloušťky.

Třída dopravního zatížení se stanovuje dle příslušné tabulky v Katalogu a to na základě výpočtu průměrné denní intenzity provozu těžkých nákladních vozidel.

Pro návrh konstrukce je nutno stanovit následující charakteristiky prostředí:

  • index mrazuvzdornosti tj. součet ,postupných součinů velikosti záporné teploty a počtu dní, po které tato teplota trvala).
  • nárazovost zeminy,
  • vodní režim podloží,
  • únosnost zemní pláně.

Mezi materiálové charakteristiky konstrukčních vrstev jsou:

  • návrhový modul pružnosti Ed,
  • součinitel příčného přetvoření ν,
  • pevnost v tahu za ohybu.

Konstrukce vozovky

Horní část vozovky se nazývá kryt, který se u asfaltových vozovek skládá z obrusné vrstvy a ložné vrstvy.

U cementových vozovek kryt je tvořen cementobetonovou deskou, která může být provedená jako jednovrstvá nebo dvouvrstvá.

Podle použití stavebního materiálu rozdělujeme kryty vozovek na:

  • asfaltové,
  • cementové,
  • dlážděné,
  • štěrkové,
  • ze stabilizovaných zemin,
  • zvláštní.

Podle přetvárných vlastností krytu a podkladních vrstev vozovky rozlišujeme:

  • tuhé vozovky – hlavní nosnou konstrukcí je cementobetonová deska, která může být přímo pojížděna koly vozidel, nebo může být opatřena asfaltovým krytem. Dobře odolávají tlaku, tahu za ohybu.

  • netuhé vozovky – vozovky s asfaltovým krytem a s asfaltem stmelenými nebo vůbec nestmelenými podkladními vrstvami. Poměrně málo odolávají tlaku a tahu za ohybu.

  • Polotuhé vozovky krytové vrstvy mají s asfaltem stmelených směsí a podkladní vrstvy jsou stmeleny cementem, nebo jinou hmotou.

  • Paratuhé – při výstavbě mají v sobě zabudovanou diskontinuitu, neboť jsou z jednotlivých prvků cca 200 x 200 mm. Kryt spočívá na podkladních vrstvách, které přenášejí zatížení z krytu vozovky.

Ochranná vrstva

Je to spodní vrstva vozovky na styku s podložím, ochraňuje vozovku před vlivy promrzání podloží.

Podloží

Je část silničního tělesa na níž přímo spočívá vozovka. Horní plocha podloží se nazývá pláň. Min sklon 3%. Je to vrstva nasypané nebo rostlé, upravené nebo neupravené zhutněné zeminy.

Obr. 89 Vzorový příčný řez komunikací v přímé trati a oblouku.