Složení a konstrukce vozovek
Pro výběr vozovek slouží katalog vozovek pozemních komunikací, který umožňuje výběr shodného základního konstrukčního typu vozovky, chodníku a ostatních dopravních ploch.
Vstupní parametry pro práci s katalogem jsou:
- dopravní zatížení, význam komunikace,
- charakteristiky prostředí a podloží,
- charakteristiky konstrukčních vrstev a jejich min. tloušťky.
Třída dopravního zatížení se stanovuje dle příslušné tabulky v Katalogu a to na základě výpočtu průměrné denní intenzity provozu těžkých nákladních vozidel.
Pro návrh konstrukce je nutno stanovit následující charakteristiky prostředí:
- index mrazuvzdornosti tj. součet ,postupných součinů velikosti záporné teploty a počtu dní, po které tato teplota trvala).
- nárazovost zeminy,
- vodní režim podloží,
- únosnost zemní pláně.
Mezi materiálové charakteristiky konstrukčních vrstev jsou:
- návrhový modul pružnosti Ed,
- součinitel příčného přetvoření ν,
- pevnost v tahu za ohybu.
Konstrukce vozovky
Horní část vozovky se nazývá kryt, který se u asfaltových vozovek skládá z obrusné vrstvy a ložné vrstvy.
U cementových vozovek kryt je tvořen cementobetonovou deskou, která může být provedená jako jednovrstvá nebo dvouvrstvá.
Podle použití stavebního materiálu rozdělujeme kryty vozovek na:
- asfaltové,
- cementové,
- dlážděné,
- štěrkové,
- ze stabilizovaných zemin,
- zvláštní.
Podle přetvárných vlastností krytu a podkladních vrstev vozovky rozlišujeme:
-
tuhé vozovky – hlavní nosnou konstrukcí je cementobetonová deska, která může být přímo pojížděna koly vozidel, nebo může být opatřena asfaltovým krytem. Dobře odolávají tlaku, tahu za ohybu.
-
netuhé vozovky – vozovky s asfaltovým krytem a s asfaltem stmelenými nebo vůbec nestmelenými podkladními vrstvami. Poměrně málo odolávají tlaku a tahu za ohybu.
-
Polotuhé vozovky – krytové vrstvy mají s asfaltem stmelených směsí a podkladní vrstvy jsou stmeleny cementem, nebo jinou hmotou.
-
Paratuhé – při výstavbě mají v sobě zabudovanou diskontinuitu, neboť jsou z jednotlivých prvků cca 200 x
200 mm. Kryt spočívá na podkladních vrstvách, které přenášejí zatížení z krytu vozovky.
Ochranná vrstva
Je to spodní vrstva vozovky na styku s podložím, ochraňuje vozovku před vlivy promrzání podloží.Podloží
Je část silničního tělesa na níž přímo spočívá vozovka. Horní plocha podloží se nazývá pláň. Min sklon 3%. Je to vrstva nasypané nebo rostlé, upravené nebo neupravené zhutněné zeminy.Obr. 89 Vzorový příčný řez komunikací v přímé trati a oblouku. |