Mosty
Slouží pro převedení komunikace přes různé překážky jako jsou např. řeky, potoky, náhony, železnice, silnice, údolí apod. které jsou součástí komunikace.
Při křížení dvou komunikací nazýváme most podjezd nebo nadjezd.
Viadukty jsou mosty, jejíž délka je dána krajinnými, klimatickými nebo hospodářskými důvody.
Akvadukty jsou mosty pro převedení vodotečí, případně vodovodů.
Podle délky rozeznáváme mosty:
- propustky;
- mosty malé;
- mosty střední;
- mosty velké.
Podle účelu:
- silniční;
- dálniční;
- železniční;
- městské;
- vodovodní apod..
Podle použitého stavebního materiálu:
- dřevěné;
- cihelné;
- kamenné;
- ocelové;
- ŽB apod.
Podle úhlu křížení komunikace převáděné po mostu a osou překážky:
- kolmé;
- šikmé.
Podle statického působení nosné konstrukce:
- deskové;
- trámové;
- obloukové;
- visuté;
Podle polohy mostovky:
- s mostovkou horní, dolní;
- zavěšené;
- podepřená mostovka.
- o jednom poli;
- více polích.
Podle technologie výstavby: monolitické, montované.
Podle doby životnosti mostu: trvalé, provizorní.
Konstrukční části mostu:
Most je tvořen vrchní a spodní stavbou.
-
Spodní stavba
Základy – plošné, pilotové.
Podpěry – krajní (koncové), vnitřní (mezilehlé). Horní část podpěry, přenášející tlaky řady ložisek se nazývá úložný práh).
Mostní křídla – svahová, rovnoběžná, lomená.
-
Vrchní stavba
Hlavní nosná konstrukce – přemosťuje prostor pod mostem od jedné mostní podpěry ke druhé, nebo spojitě přes více podpěr.
Mostovka – přenáší účinky pohyblivého zatížení na hlavní nosnou konstrukci.
Ložiska, klouby – přenášejí tlak konstrukce na podpěry a tím umožňují žádaný pohyb konstrukce.
Dilatační závěry – zabezpečují volnost vzájemného pohybu dvou částí mostu.
Obr. 92 Příčný řez mostní konstrukcí |
Obr. 93 odélný řez mostní konstrukcí |