Mosty

Slouží pro převedení komunikace přes různé překážky jako jsou např. řeky, potoky, náhony, železnice, silnice, údolí apod. které jsou součástí komunikace.

Při křížení dvou komunikací nazýváme most podjezd nebo nadjezd.

Viadukty jsou mosty, jejíž délka je dána krajinnými, klimatickými nebo hospodářskými důvody.

Akvadukty jsou mosty pro převedení vodotečí, případně vodovodů.

Podle délky rozeznáváme mosty:

  • propustky;
  • mosty malé;
  • mosty střední;
  • mosty velké.

Podle účelu:

  • silniční;
  • dálniční;
  • železniční;
  • městské;
  • vodovodní apod..

Podle použitého stavebního materiálu:

  • dřevěné;
  • cihelné;
  • kamenné;
  • ocelové;
  • ŽB apod.

Podle úhlu křížení komunikace převáděné po mostu a osou překážky:

  • kolmé;
  • šikmé.

Podle statického působení nosné konstrukce:

  • deskové;
  • trámové;
  • obloukové;
  • visuté;

Podle polohy mostovky:

  • s mostovkou horní, dolní;
  • zavěšené;
  • podepřená mostovka.
Podle počtu polí:

  • o jednom poli;
  • více polích.

Podle technologie výstavby: monolitické, montované.

Podle doby životnosti mostu: trvalé, provizorní.

Konstrukční části mostu:

Most je tvořen vrchní a spodní stavbou.

  • Spodní stavba

Základy – plošné, pilotové.

Podpěrykrajní (koncové), vnitřní (mezilehlé). Horní část podpěry, přenášející tlaky řady ložisek se nazývá úložný práh).

Mostní křídla – svahová, rovnoběžná, lomená.

  • Vrchní stavba

Hlavní nosná konstrukcepřemosťuje prostor pod mostem od jedné mostní podpěry ke druhé, nebo spojitě přes více podpěr.

Mostovkapřenáší účinky pohyblivého zatížení na hlavní nosnou konstrukci.

Ložiska, kloubypřenášejí tlak konstrukce na podpěry a tím umožňují žádaný pohyb konstrukce.

Dilatační závěryzabezpečují volnost vzájemného pohybu dvou částí mostu.

Obr. 92 Příčný řez mostní konstrukcí
Obr. 93 odélný řez mostní konstrukcí