Křižovatky městských komunikací

Rozdělení do třech skupin: 1 – křižovatky úrovňové (se střetnými kolizními body); 2 – křižovatky mimoúrovňové (bez střetných kolizních bodů, kolizní body přípojné a odbočné); 3 – křižovatky kombinované

Obr. 91 Příklady jednotlivých skupin městských křižovatek

Křižovatky úrovňové prosténejběžnější typ křižovatky, používají se méně dopravně zatížených komunikací (obslužné komunikace). Při návrhu je nutno brát na zřetel na rozhled a správné poloměry odbočovacích oblouků.

Křižovatky úrovňové usměrněné – na jejich ploše se jízdní pruhy vymezují vodorovnými a svislými značkami nebo oddělují dopravními ostrůvky.

Dopravní ostrůvky můžeme dělit na:

  • nástupní – zřizují se u zastávek autobusů, trolejbusů, tramvají;

  • ochranné – jsou určeny k ochraně chodců před jedoucími vozidly;

  • rozdělovací (dělící) - rozdělují jednotlivé jízdní směry, oddělují parkoviště od jízdních pruhů apod..

Křižovatky okružné – mohou se realizovat jako úrovňové, usměrněné nebo mimoúrovňové.