Křižovatky městských komunikací
Rozdělení do třech skupin: 1 – křižovatky úrovňové (se střetnými kolizními body); 2 – křižovatky mimoúrovňové (bez střetných kolizních bodů, kolizní body přípojné a odbočné); 3 – křižovatky kombinované
Obr. 91 Příklady jednotlivých skupin městských křižovatek |
Křižovatky úrovňové prosté – nejběžnější typ křižovatky, používají se méně dopravně zatížených komunikací (obslužné komunikace). Při návrhu je nutno brát na zřetel na rozhled a správné poloměry odbočovacích oblouků.
Křižovatky úrovňové usměrněné – na jejich ploše se jízdní pruhy vymezují vodorovnými a svislými značkami nebo oddělují dopravními ostrůvky.
Dopravní ostrůvky můžeme dělit na:
-
nástupní – zřizují se u zastávek autobusů, trolejbusů, tramvají;
-
ochranné – jsou určeny k ochraně chodců před jedoucími vozidly;
-
rozdělovací (dělící) - rozdělují jednotlivé jízdní směry, oddělují parkoviště od jízdních pruhů apod..
Křižovatky okružné – mohou se realizovat jako úrovňové, usměrněné nebo mimoúrovňové.