Zakládání na pilotách

Tento druh zakládání je možno použít tam:

  • kde únosná půda je ve větších hloubkách,
  • kde zakládání běžným způsobem (patky, rošty, pásy, desky) by bylo velmi ekonomicky náročné.

Pilotaje štíhlí prvek, který přenáší zatížení ze stavby na základovou půdu do větší hloubky.

Podle materiálu dělíme piloty na:

  • dřevěné,
  • železobetonové,
  • ocelové,
  • z předpjatého betonu,
  • štěrkopískové apod.

Podle rozměru rozlišujeme piloty:

  • maloprůměrové ( rozměru 0,2 – 0,6 m), poměr l/d = 5:1,
  • velkoprůměrové ( o průměru větším než 0,6 m), poměr l/d = 3:1,
  • mikropiloty ( rozměru maximálně 0,25 m),
  • kořenové piloty (průměr od 0,08 m do 0,25 m).

Piloty mohou být navrženy jako :

  • osamělé,
  • skupinové.

Podle sklonu rozlišujeme piloty:

  • svislé,
  • šikmé.

Druhy pilot

Tlačené piloty – jsou namáhány tlakem z hora a musí být vždy zatíženy osově. Mohou být opěrné, plovoucí nebo vetknuté.

Opřené pilotypřenášejí zatížení zejména svou špičkou zasahující až do únosné a nestlačitelné zeminy. Jeli pilota opřena do skalní horniny nazývají se plně opřené.

Plovoucí piloty přenášejí zatížení na zeminu třením svého pláště. Tyto piloty volíme tehdy, pokud leží únosná a nestlačitelná zemina ve velkých hloubkách. Zvýšením únosnosti piloty se dosáhne rozšířením patky piloty.

Vetknuté piloty – kombinace předešlých dvou typů pilot. Přenášejí zatížení jednak špičkou a jednak pláštěm.

Prefabrikované piloty – vhání se do půdy beraněním a vibrací.

Obr. 53 Prefabrikované piloty: a) s upraveným hrotem, b) bez hrotu.

Hloubenébez výpažnic, hloubené s odnímatelnými výpažnicemi, hloubené s výpažnicemi ponechanými v zemi, kombinované (prefabrikované prvky a monolitický beton).

zakládání na šachtových pilířích

Tento způsob zakládání se volí u staveb s velkým soustředným ztížením. Používají se pro základy věžových staveb nebo objektů inženýrského stavitelství.

Obr. 54 Zakládání na pilotách: 1 – ocelová výpažnice, 2 . betonová zátka, 3 – beran (pěch), 4 – rozšířená patka piloty, 5 – lana pro vytahování ocelové výpažnice, 6 – výztuž piloty, 7 – prefabrikovaný základový překlad, 8 – štěrkopísek, 9 – drenáž, 10 – zátka z prostého betonu, 11 – zdusaný písek (štěrkopísek), 12 trubní betonová pilota, 13 – původní zhutněná zemina.
Obr. 55 Realizace piloty systémem oddělené betonáže: a) vrtání pomocí speciálního vrtáku, b) vložení injekční trubky, c) vložení výztuže, d) vyplnění piloty štěrkem, e) injektáž piloty cementovým mlékem