Vodní cesty

Slouží pro dopravu nákladů a osob po vodě, tj. po hladině moří, jezer, vodních toků a umělých vodotečí.

Vodní doprava se dělí na:

  • námořní,
  • vnitrozemskou.

Vnitrozemská vodní doprava má řadu výhod:

  • je energeticky nejméně náročná;
  • má velkou nosnost a velký úložný prostor;
  • poměr hmotnosti lodě k hmotnosti nákladu je malý;
  • má vysokou produktivitu (malý počet obsluhy ke vztahu k přepravovanému nákladu);
  • nenarušuje svým provozem okolí (hluk, emise apod.).

Nevýhody:

  • malá hustota sítě vnitrozemských cest;
  • závislost další výstavby na místních podmínkách (hydrologických, topografických apod.);
  • nedostatečná propojenost vodních cest;
  • kombinace vodní dopravy s dalšími druhy;
  • závislost na nepříznivých hydrologických podmínkách;
  • malá rychlost přepravy.

U nás je na evropskou vodní síť napojena labsko-vltavská vodní cesta o délce 302 km a na Slovensku dunajská vodní cesta o délce 172 km.

Videa

Rotterdamský přístav, NIZOZEMÍ: