Vodní cesty
Slouží pro dopravu nákladů a osob po vodě, tj. po hladině moří, jezer, vodních toků a umělých vodotečí.
Vodní doprava se dělí na:
- námořní,
- vnitrozemskou.
Vnitrozemská vodní doprava má řadu výhod:
- je energeticky nejméně náročná;
- má velkou nosnost a velký úložný prostor;
- poměr hmotnosti lodě k hmotnosti nákladu je malý;
- má vysokou produktivitu (malý počet obsluhy ke vztahu k přepravovanému nákladu);
- nenarušuje svým provozem okolí (hluk, emise apod.).
Nevýhody:
- malá hustota sítě vnitrozemských cest;
- závislost další výstavby na místních podmínkách (hydrologických, topografických apod.);
- nedostatečná propojenost vodních cest;
- kombinace vodní dopravy s dalšími druhy;
- závislost na nepříznivých hydrologických podmínkách;
- malá rychlost přepravy.
U nás je na evropskou vodní síť napojena labsko-vltavská vodní cesta o délce 302 km a na Slovensku dunajská vodní cesta o délce 172 km.