Přístavy a překladiště
Přístavy a překladiště zajišťují návaznost vodní dopravy na ostatní druhy suchozemské dopravy.
Plní následující funkce:
- rychlý překlad zboží;
- zásobování plavidel pohonnými hmotami a potravinami,
- ochrana plavidel za nepříznivých hydrologických podmínek (za povodní, při ledochodu nebo při zamrznutí vodní cesty);
- revize, údržba a opravy plavidel .
Přístav – trvalé zařízení umožňující překlad zboží a návaznost na jiné druhy dopravy. Překlad je obvykle zajišťován stabilními překládacími zařízeními umístěnými u přistávacích hran.
Překladiště – nazýváme dočasné vytvořené zařízení s přístavní hranou zřizované pro operativní potřeby. Překlad bývá zajišťován mobilním nebo plovoucím zařízením.
Podle druhu lodní dopravy můžeme dělit přístavy na:
- námořní;
- říčně-námořní – (v ústí velkých řek jako kombinace námořních a vnitrozemských přístavů);
- vnitrozemské
- obchodní (veřejné);
- průmyslové (s výrobními a zpracovatelskými závody, případně specializované pro suroviny pro průmyslovou výrobu);
- ochranné (pro přezimování plavidel a jejich ochranu při povodních, ledochodech apod.);
- speciální (rybářské, vojenské …).
Přístav by měl být navržen tak, aby umožňoval:
- rychlé, bezpečné a plynulé vplouvání a vyplouvání lodí;
- jejich manévrování;
- vázání u přístavných hran nebo v rejdách;
- sestavování a přeskupování lodních soustav;
- rychlý a hospodárný překlad nákladu.
Hlavní části přístavu a jeho součásti
Přístav dělíme na dvě základní části:
- akvatoriální (vodní),
- teritoriální (suchozemskou).
Akvatoriální část – tvoří vodní plochy nacházející se mimo plavební dráhu vodní cesty. Tato část slouží k volnému pohybu plavidel a k jejich stání u přístavních hran nebo v rejdách a ke jejich manévrování (obracení na obratištích). Jedná se především o přístavní bazény a přejezdy k nim.
Teritoriální část – přiléhá k akvatoriální části, od které je oddělena přístavními nábřežími s překládacími zařízeními. Jsou zde umístěny sklady a skladové prostory, volné skládky kontejnerů, zásobníky pohonných hmot, různá zařízení sociálních, technických a řídících služeb, administrativní, společenské a obytné budovy.
Součásti přístavu je:
- vjezd – chrání před ledy a zanášení splaveninami;
- obratiště – umožňují obracení plavidel, které musí být umístěny v překládacích polohách přídí k vjezdu – nesmějí z přístavu couvat;
- rejdy – umožňují čekání na přístup k překládacím polohám, případně sestavování přeskupování lodních souprav;
- nábřežní zdi – umožňují v místě překládacích poloh přistávání a vyvazování plavidel a zároveň musí přenášet zatížení od překládacích zařízení;
- překládací zařízení – tvoří různé typy jeřábů, dopravníků, čerpacích zařízení a vykladačů;
- skladové a dopravní prostory – tvoří sklady a skladové plochy dnes situované kolmo na přístavní hranu a dále silnice a železniční vlečky;
- proplachovací zařízení – brání zahnívání vody v přístavu.
Dispoziční řešení přístavů:
- přístavy na břehu vodní cesty (viz obr. 123);
- přístavy mimo koryto vodní cesty (viz obr. 124).
Obr. 123 Přístav na břehu splavné řeky [8] |
Obr. 124 Přístav mimo koryto řeky [8] |
Obr. 125 Schéma přístavu a jeho základní části [8] |