Přístavy a překladiště

Přístavy a překladiště zajišťují návaznost vodní dopravy na ostatní druhy suchozemské dopravy.

Plní následující funkce:

  • rychlý překlad zboží;
  • zásobování plavidel pohonnými hmotami a potravinami,
  • ochrana plavidel za nepříznivých hydrologických podmínek (za povodní, při ledochodu nebo při zamrznutí vodní cesty);
  • revize, údržba a opravy plavidel .

Přístavtrvalé zařízení umožňující překlad zboží a návaznost na jiné druhy dopravy. Překlad je obvykle zajišťován stabilními překládacími zařízeními umístěnými u přistávacích hran.

Překladištěnazýváme dočasné vytvořené zařízení s přístavní hranou zřizované pro operativní potřeby. Překlad bývá zajišťován mobilním nebo plovoucím zařízením.

Podle druhu lodní dopravy můžeme dělit přístavy na:

  • námořní;
  • říčně-námořní – (v ústí velkých řek jako kombinace námořních a vnitrozemských přístavů);
  • vnitrozemské
    • obchodní (veřejné);
    • průmyslové (s výrobními a zpracovatelskými závody, případně specializované pro suroviny pro průmyslovou výrobu);
    • ochranné (pro přezimování plavidel a jejich ochranu při povodních, ledochodech apod.);
    • speciální (rybářské, vojenské …).

Přístav by měl být navržen tak, aby umožňoval:

  • rychlé, bezpečné a plynulé vplouvání a vyplouvání lodí;
  • jejich manévrování;
  • vázání u přístavných hran nebo v rejdách;
  • sestavování a přeskupování lodních soustav;
  • rychlý a hospodárný překlad nákladu.

Hlavní části přístavu a jeho součásti

Přístav dělíme na dvě základní části:

  • akvatoriální (vodní),
  • teritoriální (suchozemskou).

Akvatoriální část – tvoří vodní plochy nacházející se mimo plavební dráhu vodní cesty. Tato část slouží k volnému pohybu plavidel a k jejich stání u přístavních hran nebo v rejdách a ke jejich manévrování (obracení na obratištích). Jedná se především o přístavní bazény a přejezdy k nim.

Teritoriální část – přiléhá k akvatoriální části, od které je oddělena přístavními nábřežími s překládacími zařízeními. Jsou zde umístěny sklady a skladové prostory, volné skládky kontejnerů, zásobníky pohonných hmot, různá zařízení sociálních, technických a řídících služeb, administrativní, společenské a obytné budovy.

Součásti přístavu je:

  • vjezd – chrání před ledy a zanášení splaveninami;
  • obratiště – umožňují obracení plavidel, které musí být umístěny v překládacích polohách přídí k vjezdu – nesmějí z přístavu couvat;
  • rejdy – umožňují čekání na přístup k překládacím polohám, případně sestavování přeskupování lodních souprav;
  • nábřežní zdi – umožňují v místě překládacích poloh přistávání a vyvazování plavidel a zároveň musí přenášet zatížení od překládacích zařízení;
  • překládací zařízení – tvoří různé typy jeřábů, dopravníků, čerpacích zařízení a vykladačů;
  • skladové a dopravní prostory – tvoří sklady a skladové plochy dnes situované kolmo na přístavní hranu a dále silnice a železniční vlečky;
  • proplachovací zařízení – brání zahnívání vody v přístavu.

Dispoziční řešení přístavů:

  • přístavy na břehu vodní cesty (viz obr. 123);
  • přístavy mimo koryto vodní cesty (viz obr. 124).
Obr
Obr. 123 Přístav na břehu splavné řeky [8]
Obr
Obr. 124 Přístav mimo koryto řeky [8]
Obr
Obr. 125 Schéma přístavu a jeho základní části [8]